I september var jeg med Aftenposten Historie til Øvre Pasvik. Magasinets redaktør og fotograf var på jakt etter historien om bygging av mellomriksvei til Finland, og var nok overrasket over hva de fant. Artikkelen de laget kommer i magasinets november-utgave
(Bildet over viser restene av Nyrudbrua, som tyskerne bygget og ødela unde siste krig.)
Aftenposten Historie er et fyldig månedsmagasin, som går i dybden på ulike historiske tema fra inn- og utland. Snart skal 200 000 lesere få presentert historien om mellomriksveiprosjektet som ble avsluttet da Vinterkrigen mellom Finland og Russland startet høsten 1939. Da var veien gjennom Pasvikdalen ferdig bygget helt sør til Grensefoss. Men stormaktenes politiske spill satte nok en gang bom for et prosjekt grensebefolkningen imøteså med forventning.
Redaktør Fredrik Larsen i Aftenposten Historie har flere ganger vært i Sør-Varanger og Pasvik, og er blitt oppmerksom på historien om den såkalte Moslingveien. På 1930-tallet fikk veien straks navn etter Sverre Mosling, som var anleggsleder da prosjektet ble igangsatt. Mosling ledet samtidig den statlige bureisningen i Pasvikdalen.
Fredrik Larsen har solid historiefaglig utdanning, og kjenner godt til nordområdehistorien. Han mener fortellingen om akkurat denne veien er så spesiell at den vil bli satt pris på av magasinets lesere. Sammen med fotograf Dan Petter Neegaard besøkte Larsen både Pasvikdalen og Nellim i Finland, for å dokumentere veiprosjektet, og selv få et helhetlig inntrykk av satsingen. De var begge meget overrasket da de fant 85 år gamle etterlatenskaper etter veiarbeiderne.
Larsen har også undersøkt hva som hendte med brua som skulle strekkes over Pasvikelva mellom Norge og det som i dag er Russland. For brua ble faktisk produsert og kom til nytte, men da i motsatt ende av vårt langstrakte land. Vi venter i spenning på å se artikkelen på trykk.
En interessant historie som er lite belyst .